Zo begin je de dag zonder zorgen

door Annelot Hofstede8 september 2011

De voordelen van “Baby Slaap Geheimen”:

  • Je baby én jij worden vrolijker
  • De band tussen jou en je kindje wordt sterker
  • De tijd die je met je baby doorbrengt wordt leuker
  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je krijgt weer meer tijd voor jezelf
  • De relatie met je partner verbetert
  • Je baby is minder geprikkeld en geïrriteerd
  • Je zelfvertrouwen als moeder neemt toe
  • Je krijgt meer rust om te genieten van de band met je baby

Klik hier voor meer informatie over “Baby Slaap Geheimen”

Het leven met kinderen kan druk zijn. Ook als je na een aantal weken zwangerschapsverlof weer aan het
werk gaat. Vroeg in de ochtend kan er al stress zijn. Niet alleen als je een ouder kindje hebt wat heerlijk kan treuzelen, maar ook als je baby nog klein is. Soms schiet er dan wel eens door je heen hoe het moet als je baby straks ouder is en een eigen willetje krijgt. Je hebt nu al zoveel stress. Geen zorgen, ook dat komt weer goed.

Net op het moment dat je de deur uit wilt rennen heeft je baby een vieze luier. Je raakt in de stress, want nu kom je zeker te laat. Je baby zal dit aanvoelen en hierdoor emotioneel worden. Waarschijnlijk kamp je al met het bekende ik-laat-mijn-baby-alleen schuldgevoel , een emotioneel kindje zal dit erger maken. Het beste wat je nu kunt doen is je baby en jezelf kalmeren. Probeer rustig te worden, immers je bent nu toch al te laat en troost je baby. Ga pas weg als jullie beiden weer rustig zijn.

Ervaar je iedere ochtend dat je weg moet stress, zet dan het verloop van deze ochtenden op papier. Op deze manier kun je de knelpunten herkennen. Het kan al helpen om bijvoorbeeld een half uurtje vroeger op te staan. Hoe erg je hier tegenop ziet, het weegt niet op tegen een ontspannen begin van de dag. Hierdoor kun je bijvoorbeeld net wat langer douchen waardoor je je lekkerder voelt. Leg alle kleren en spulletjes die jullie nodig hebben een avond van te voren al klaar. Je baby is zoals hij of zij is. Heeft je kindje tijd nodig om wakker te worden, maak hem of haar dan eerder wakker. Een kindje wat direct wakker is, kun je wat langer laten slapen.

Laat alle ochtenden dat jullie de deur uit moeten hetzelfde verlopen, je baby heeft behoefte aan deze regelmaat. Dus ook de ochtend na een gebroken nacht. Hebben de gebroken nachten de overhand, probeer dan een methode uit de BabySlaapGids om weer rustige nachten te krijgen. Na een aantal weken zal de door jou gekozen methode uit de BabySlaapGids helpen en kunnen jullie allemaal uitgerust aan de nieuwe dag beginnen.

Hoe moe je ook wakker wordt, sta op met een lach. Zet de wekker uit en haal een paar keer diep adem. Denk aan dingen waar je blij van wordt. Omdat je op een positieve manier wakker wordt, zul je meer energie hebben. Deze positieve energie straal je uit naar je baby, waardoor de ochtend heel gezellig zal verlopen.
Voel je je een beetje down of verdrietig en zou je het liefst bij je baby willen blijven? Plan dan direct een leuke activiteit voor het eind van de dag met je kindje. Een half uurtje samen wandelen. Samen spelen, knuffelen of een uitgebreid badje. Iets waar je naar uit kunt kijken. Je zult je direct een stuk beter voelen.

Maak duidelijke afspraken met je partner. Wie doet wat en in welke volgorde, zodat je elkaar niet in de weg loopt. Vooral vroeg in de ochtend kan dit tot irritaties leiden. Geniet op je vrije dagen van langzame ochtenden. Voel je niet schuldig als je pas na de koffie aangekleed bent. Kijk naar je kleintje en doe waar jij je lekker bij voelt. De tijd vliegt, voordat je het weet gaat je kindje inderdaad naar school en zul je deze luie ochtenden missen.