Mama kan zelf niet slapen

door Annelot Hofstede5 april 2012

De voordelen van “Baby Slaap Geheimen”:

  • Je baby én jij worden vrolijker
  • De band tussen jou en je kindje wordt sterker
  • De tijd die je met je baby doorbrengt wordt leuker
  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je krijgt weer meer tijd voor jezelf
  • De relatie met je partner verbetert
  • Je baby is minder geprikkeld en geïrriteerd
  • Je zelfvertrouwen als moeder neemt toe
  • Je krijgt meer rust om te genieten van de band met je baby

Klik hier voor meer informatie over “Baby Slaap Geheimen”

Je baby of peuter ligt heerlijk te slapen, al dan niet met hulp van de BabySlaapGids, maar jij kunt niet slapen. Je ligt maar te woelen en te piekeren. Je hoofd zit te vol om de slaap te kunnen vatten. Dit is helaas niet één nachtje, maar iedere nacht. Je partner moppert omdat hij of zij wakker wordt van jouw gewoel. “Doe je ogen gewoon dicht en probeer aan iets leuks te denken. Dan val je vanzelf in slaap!” hoor je je partner zeggen voordat hij of zij weer verder slaapt. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Je probeert van alles: je gedachten opschrijven, warme melk, even uit bed gaan en zelfs aan die leuke dingen denken. Het helpt helaas niet echt. Ook de ontspanningsoefeningen en de slaapthee hebben geen effect. Misschien is een slaapritueel dan wat voor jou!  Je partner vragen een verhaaltje voor te lezen, gaat wat ver, maar van een massage met babyolie zou je zo ontspannen kunnen worden dat je direct in slaap valt. Alleen zal je partner dit niet iedere avond willen doen. Jammer genoeg.

Bedenk voor jezelf een ritueel waar je rustig en slaperig van wordt. Bijvoorbeeld tien minuten mediteren of ontspanningsoefeningen. Voorbeelden van deze oefeningen vind je in de BabySlaapGids. Andere onderdelen van je ritueel zijn uiteraard je tanden poetsen en je gezicht wassen. Nog even naar het toilet. Een tijdschrift lezen, of televisie kijken. Probeer wat dingen uit en je merkt vanzelf of je hier loom of juist weer helemaal actief van wordt.

Heb je een aantal handelingen gevonden, dan verricht je deze handelingen iedere avond voordat je naar bed gaat. Het liefst rond dezelfde tijd. Ook in het weekend. Door de herhaling van deze handelingen zal je lichaam weten dat het tijd is om te gaan slapen. Wat ook helpt is iedere avond voor het slapen gaan drie dingen opnoemen die je leuk vond om te doen die dag. Of drie dingen die heel erg goed gegaan zijn. Hardop, tegen jezelf. Of schrijf ze op. Dan stap je met een positief gevoel in bed, waardoor je sneller zal slapen.

De BabySlaapGids helpt je niet alleen met de slaap van je baby of peuter, veel tips zullen jou ook helpen. Ook oudere kindjes hebben baat bij rituelen. Hebben jullie deze nog niet? Het is nooit te laat om hiermee te beginnen. Een ouder kindje kan zelf een ritueel bedenken. Dit is ook nog eens heel goed voor het zelfvertrouwen van je prins of prinses. Twee vliegen in één klap!

Heb jij last van slapenloze nachten omdat je druk bent met dingen die de volgende dag moeten gebeuren? Of heb je midden in de nacht behoefte aan een uurtje in stilte zitten op de bank? Wat doe je als je nachten niet geslapen hebt en het gevoel hebt dat je geen energie meer over hebt? Wij zijn benieuwd naar jullie tips & tricks om zelf in slaap te komen!