De overgang van zomer- naar wintertijd: hoe pas ik dit in?

door Annelot Hofstede26 oktober 2011

De voordelen van “Baby Slaap Geheimen”:

  • Je baby én jij worden vrolijker
  • De band tussen jou en je kindje wordt sterker
  • De tijd die je met je baby doorbrengt wordt leuker
  • Je voelt je meer ontspannen
  • Je krijgt weer meer tijd voor jezelf
  • De relatie met je partner verbetert
  • Je baby is minder geprikkeld en geïrriteerd
  • Je zelfvertrouwen als moeder neemt toe
  • Je krijgt meer rust om te genieten van de band met je baby

Klik hier voor meer informatie over “Baby Slaap Geheimen”

Het is weer zover, de klok wordt een uur teruggezet. De winter komt eraan. Dikke jassen, sjaals, mutsen en handschoenen. Autoruit krabben, met de fiets door de sneeuwblubber. Donkere, korte dagen en gezellige lange avonden. Warme chocomel met slagroom of een glühwein. Open haard aan, cocoonen op de bank. Sleeën, schaatsen, sneeuwballengevecht, een verfrissende wandeling in het bos. De winter kan een heerlijk seizoen zijn. Maar met de komst van de winter, zal je baby of peuter zich moeten aanpassen aan dat ene uurtje dat de klok terug gaat. Bij de één gaat dit makkelijker dan bij de ander.

Jij zal waarschijnlijk denken: “Kan ik een uurtje langer in mijn bed blijven liggen, heerlijk!”, maar voor je kleintje gaat deze vlieger niet op. Je baby of peuter heeft een ritme opgebouwd op basis van handelingen en gewoontes. Je schat kan helaas nog niet op de klok kijken. Werd je kleine eerst om 7.00 uur wakker, dan zal dit nu om 6.00 uur zijn. Hoe los je dit op? Bij sommigen gaat het bijna op een natuurlijke manier; de dag voordat de klok een uurtje verschuift, zorg je dat je baby al iets later in bed ligt. Je verlegd jullie schema de hele dag een beetje. De slaapjes overdag verschuif je al ietsje, de lunch benutten jullie wat later. Je avondeten benut je bijvoorbeeld om half zeven in plaats van kwart voor zes. Je zal zien dat je kleintje snel in dit nieuwe ritme zit. Het zal jullie niet veel moeite kosten om te wennen aan de wintertijd.

Alle kindjes zijn anders. Jouw baby of peuter laat zich niet zo makkelijk in een nieuw ritme “duwen”. De protesten zijn hevig en je kindje wordt heel onrustig door deze kleine verandering. Blijf geduldig. Het kan zijn dat je in de tijd wordt teruggezet. Je hebt je kindje met behulp van de BabySlaapGids geholpen om zelfstandig door te kunnen slapen, maar hier merk je niets meer van. Haal diep adem en pak BabySlaapGids er opnieuw bij. Verander niet van methode, maar gebruik de methode die reeds voor jou heeft gewerkt. De kans is zeer groot dat het proces dit maal sneller gaat. Je kindje kent de stappen en zal deze sneller accepteren. Ben je nog niet bekend met de BabySlaapGids? Lees deze dan eens door, er staan een hoop tips en adviezen in die je zeker zullen helpen.

Ook in deze situatie is het belangrijk om te werken vanuit je gevoel. Jij weet wat het beste is voor je kindje. Probeer je niet te druk te maken en wind jezelf niet op, dit werkt averechts. Wanneer je je gevoel niet kunt vinden, neem dan een momentje voor jezelf. Probeer je een paar minuten te concentreren op je ademhaling. Zijn je zorgen een beetje gezakt, zul je merken dat je moedergevoel je niet in de steek laat. Zoals altijd. Heb je heel erg het gevoel dat je kindje zelf het uurtje tijdsverschil oppakt, laat hem of haar dan gaan. Heb je het gevoel dat je baby of peuter toch echt jouw hulp nodig heeft, begeleidt hem of haar dan. Dit kan zijn door jullie hele slaapritueel later op te starten of door het (nogmaals) gebruiken van één van de methodes uit de BabySlaapGids. Een kleine verandering in jullie slaapritueel kan evenwel voldoende zijn. Het ene kindje heeft aan een klein zetje voldoende, het andere kindje heeft wat meer ondersteuning nodig. Dit geldt voor alle grote en kleine veranderingen die jullie nog een heel leven lang samen mee zullen maken.

Vind je dit een leuk artikel? Deel het op Facebook!